چک لیست گایدلاین

چک لیست گایدلاین برای صاحبان کسب و کار

(بخش اول)

نویسنده: مجتبی حسن پور

“طراحی، تفکر هوشمندانه ای است، که قابلیت رؤیت پیدا کرده است”

لو دانتزیگر Louis Danziger | طراح هویت بصری برند IBM و عضو انجمن جهانی گرافیک

امروزه داشتن گایدلاین یا دفترچه هویت بصری برای برندها به رکنی غیر قابل انکار تبدیل شده است. اما در این میان نیز کسانی از نبود دانش کارفرما در مورد چیزی که باید به عنوان راهنمای هویت بصری برند خود دریافت کند، سوء استفاده می کنند و منابع ناقص و غیرقابل استفاده ای را در اختیار آنان قرار می دهند.

در این نوشته قرار است چک لیستی از مهمترین اقلامی که قرار است هر سفارش دهنده به عنوان گایدلاین تحویل بگیرد را ذکر و بررسی کنیم.

گایدلاین یا دفترچه هویت بصری برند شامل فاز های مختلف بر اساس نیازهای برند است اما در همه برندها فاز یک و دو به شکل کامل مورد نیاز است. شما می توانید جهت مشاهده مراحل برندسازی روی مطلب کلیک کنید.

 

فازهای گایدلاین

فاز اول:

معرفی هویت یا شخصیت برند

آلینا ویلر در کتاب طراحی هویت برند، این بخش را اینچنین توضیح می دهد:

“هویت برند، ملموس است و موجب جلب احساسات می شود. می توانید آن را ببینید، لمس کنید، در دست بگیرید، بشنوید و حرکتش را تماشا کنید. هویت برند موجب شناخت می شود، تمایز را بیشتر می کند و ایده های بزرگ را در دسترس قرار می دهد. هویت برند عناصر پراکنده را می گیرد و در یک سیستم کل یکپارچه می سازد.”

از ابتدای دهه نود میلادی در بخش اول تمامی گایدلاین هایی که اصولی تدوین شده اند، توضیحاتی درباره هویت برند ارائه شده است. چرایی این موضوع به این مهم اشاره دارد که اساسا رنگ، فرم و در کل تمامی عناصر موجود در گایدلاین بر اساس عنصر واحدی به نام هویت برند شکل گرفته اند نه صرفا سلیقه طراح یا کارفرما. وجود این بخش در گایدلاین به کارفرما و دیزاینر چراغ راهی می دهد تا هر عنصری را در کتابچه برند بررسی و تحلیل کند.

برای مثال اگر شخصیت برندی “حامی” تعریف شده باشد، استفاده از فرم های منحنی در دیزاین، رنگ های آرامش بخش در عناصر طراحی و حتی فرم های نرم در بافت برند الزامی تلقی می شود.

به همین منظور وجود فاز اول کاملا ضروریست و تدوین آن قبل از شروع دیزاین عناصر گایدلاین، راهنمایی است که می توان با آن تمامی عناصر گایدلاین را بررسی کرد و درست یا غلط بودن آن را تشخیص داد.

فاز دوم:

در این فاز تمرکز روی عناصر اصلی تشکیل دهنده لوگو، لوگوتایپ، جایگذاری شعار برند، رنگ ها و هر عنصری که هویت اولیه ظاهری برند را تشکیل می دهد، خواهد بود.

معماری لوگو: معماری لوگو شامل طرحی مشبک یا بر اساس ساختار لوگو به گونه ای طراحی می شود که سفارش دهنده به ساختار معماری لوگو پی ببرد و بر اساس آن می توان لوگو را در اشل های خیلی بزرگ برای مثال بر روی دیوار یا … اجرا کرد.

 

 

حالت افقی و عمودی لوگو: اینکه لوگو در حالت عمودی و افقی با چه اندازه ای در کنار نوشته قرار می گیرد بایستی در دفترچه ذکر شده باشد که این کار با انتخاب یک عنصر ثابت در لوگو و اندازه گیری لوگو بر اساس آن انجام می گردد.

جایگذاری شعار برند: در صورتی که برند شامل شعار سازمانی باشد، طراح بایستی آن را در فرمت های افقی و عمودی تدوین و ارائه کند.

حاشیه امن: هر لوگویی برای اجتناب از درگیری با عناصر دیگر در طراحی و دیده شدن هرچه بهتر، به فضایی خالی در اطراف نیاز دارد که طراح بایستی آن را با دقت مشخص کند.

 

کاربردهای غیرمجاز: این بخش شامل تاکید بر عدم استفاده لوگو در پس زمینه های غیرمجاز، بکارگیری لوگو بصورت مورب، استفاده لوگو بر روی عکس، عوض کردن رنگ لوگو، تغییر ساختار لوگو و مواردی از این دست می باشد.

رنگ بندی لوگو: در این بخش رنگ بندی لوگو حداقل در سه حالت: سیاه و سفید، سفید در زمینه مشکی، مشکی کامل بایستی ارائه شود.

 

رنگ سازمانی: در این قسمت طراح بایستی رنگ بندی لوگو را بصورت کدهای چهار رنگ (CMYK)، برای استفاده در وب و دیجیتال (RGB) و کد پنتون جهت چاپ های حرفه ای تر ارائه نماید.

 

ضوابط اضافه کردن رنگ‌های فرعی: با توجه به رنگ های اصلی در لوگو، در این قسمت رنگ های فرعی جهت استفاده در طراحی هایی که به بیش از رنگ لوگو نیاز است ارائه می شود.

فونت‌های استاندارد فارسی و انگلیسی: طراح با توجه به فونت های به کار رفته در لوگو و همچنین شخصیت برند، فونتی مناسب برای تیترهای فارسی و لاتین، فونتی جهت استفاده در متون چاپی و در صورت نیاز فونتی برای محیط وب به سفارش دهنده معرفی می کند.

فازهای بعدی:

این فازها با توجه به نیازهای برندها متغییر است و با هماهنگی طرفین تدوین می شود. برای مثال برای برندهای سازمانی این فاز شامل طراحی کامل اوراق اداری، بج و عنوان پرسنل، فرم های اداری چاپی و الکترونیکی، ساختار کاتالوگ و بروشور و کارت های دعوت و تبریک می باشد حال آنکه برای برند محصول مانند کیک این فاز شامل طراحی بسته بندی های مختلف، ماسکوت، جعبه های بزرگ و کوچک، هدر شلف، دنگلر و وابلر و در کل عناصری که هر برندی نیاز دارد و بایستی به صورت هویتی غیرقابل تغییر طراحی شود، تدوین می گردد.

نکته مهم: پس از دریافت گایدلاین بصورت چاپی، دیزاینر و یا شرکت طراحی موظف به ارائه فایل های گایدلاین به سفارش دهنده است. در این فایل ها بایستی فایل لوگو بصورت وکتور و در فرمت های افقی و عمودی فارسی و لاتین، اصل فایل های طراحی شده و همچنین فونت های معرفی شده در گایدلاین، جهت استفاده سفارش دهنده قرار داشته باشند.

در بخش بعدی به قسمت های دیگر موجود در گایدلاین و نحوه تحویل فایل های موجود در آن اشاره خواهم کرد.

معماری لوگو شامل طرحی مشبک یا بر اساس ساختار لوگو به گونه ای طراحی می شود که سفارش دهنده به ساختار معماری لوگو پی ببرد و بر اساس آن می توان لوگو را در اشل های خیلی بزرگ برای مثال بر روی دیوار یا ... اجرا کرد.
هویت برند موجب شناخت می شود، تمایز را بیشتر می کند و ایده های بزرگ را در دسترس قرار می دهد. هویت برند عناصر پراکنده را می گیرد و در یک سیستم کل یکپارچه می سازد."
رنگ بندی لوگو در این بخش رنگ بندی لوگو حداقل در سه حالت: سیاه و سفید، سفید در زمینه مشکی، مشکی کامل بایستی ارائه شود.
ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.