مقدمه ‫ای بر خلق یک برند مد‬

395 بازدید
برندسازی مد | Fashion Branding

نویسنده: دکتر فرزاد مقدم

تعریف مد بر خلاف آنچه در زبان عامه رایج است، «ترجیح عمومی در زمینه‌ی سبک و زیبایی لباس» نیست، بلکه در معنی وسیع‌تری استفاده می شود. مد یک سبک زندگی است. از خوراک و نوشیدنی گرفته تا فرهنگ، موزیک، فیلم و زندگی اجتماعی در شهرها را شامل می گردد.
مد، تمثیلگر هویت انسان هاست. مد نوعی تعلق است و تعیین جایگاه. مد می تواند فرهنگ شود، می تواند طبقه ای از محصول باشد و حتی می تواند یک طریقت باشد.
برای نمونه می توان به مجله ووگ اشاره کرد (Vogue) که در بیش از 17 کشور دنیا چاپ می‌شود. در تبلیغ ووگ می‫بینیم که مد از زمان حضرت آدم و حوا شروع می ‌شود و حضرت حوا از میان برگ درختان آنی را انتخاب می‌کند که مد است. البته موردی ووگ (شعار برند) هم بر این نکته تاکید دارد: « … و ووگ مد را آفرید».‬
مخاطبان ووگ زنانی هستند که به تفریحات سالم، فیلم، موزیک، زندگی اجتماعی و خوراک و پوشاک اهمیت بیشتری می‫دهند.‬
«روایت ووگ، روایت زنان است» و بس.
همانگونه که یکی از طراحان مد معروف دنیا، بارون وان نوتن (Van Noten) گفته است: «هدف مد، تغییر انسان‌ها نیست، بلکه فرصتی است تا با لباس هایشان بتوانند هویت خود را تعریف کنند!»
در ساده ترین حالت، لباس‌هایی که انتخاب می‌کنیم در سریع‌ترین شکل ممکن به دیگران توضیح می‌دهد که هویت ما چیست. تمام برندهای مد موفق در دنیا، یک وعده با خود به همراه دارند. برای مثال مدهای سریع (Fast Fashion) مانند زارا، اچ اند ام و مانگو، دائما مد را تازه کرده و به نقطه‌ای می‌رساند که همه می‌توانند به آن دست پیدا کنند. در چنین فضایی، برندهای مد کارشان این است که به ما کمک می‌کنند حال و هوای روحی خود را با انتخاب لباس نشان دهیم به همین خاطر این نوع از برندها برای این خلق نشده اند که شما با کیفیت ترین را بپوشید، بلکه باید قیمت مناسب داشته باشد و همچنین تنوع کافی، و دائما ارائه طرحهای نو را در خود داشته باشد. بدیهی است هدف برندهای این چنینی این است که شما در پایان فصل کمد لباس خود را بدون ترس تغییر دهید و در هر فصل جدید، لباس های جدید بپوشید.
اما از طرف دیگر چنل و پرادا کیفیت و قیمت های خود را بالا گرفته اند و جایگاه دیگری را در بازار هدف قرار داده اند.
بنابراین اولین گام، تعیین جایگاه برای برند مد است.
جایگاه برند تا حد زیادی وابسته به تعادل میان پولی است که می‌دهیم و کیفیت است که دریافت میکنیم. البته این ساده‫ ترین برداشت موجود از مسئله است. در لایه های بالاتر، تعادل میان پولی است که می‌دهیم و سبک زندگی دریافت‫ شده. حتی گاهی محصولات مد، به ما آرزو نیز می فروشند. می‌گویند رالف لورن اولین برندی بود که در مغازه‫ هایش سبک زندگی می فروخت. برندهای مد، باید داستان و حکایتی از سبک زندگی را در خود داشته باشند.‬‬‬
مصرف کننده‌ی جدید می‌خواهد همه این داستان‌ها و سبک ها را با هم داشته باشند. یک کیف از لویی ویتون می‌خرد و یک تی‌شرت از زارا. به همین خاطر برندهای فروشگاهی مانند چتر درست شده ‫اند و در زیر آن‫ها شما انواع و اقسام برندهای مد را می‌بینید. به همین خاطر هم رقابت میان برندهای مد افزایش یافته است.‬‬
بخش تحقیق و توسعه زارا دائما از سیستم فروش مغازه‫ ها، میزان فروش خود را کنترل می‌کند و از توجه بیشتر مردم به برخی محصولات خاص متوجه سلیقه‌ی بازار برای تولید و طراحی محصولات جدیدش می‫گردد.‬‬
فراموش نکنیم مد یک جادوی بسیار قوی است و این جادو تنها در سایه دانش، پژوهش و تلاش حاصل می‌گردد.
در این مسیر برندهای هوشمند مد موفق می شوند تا سبک‫هایی خاص و متمایز ایجاد کنند. مشتری نیز به خاطر این هویت متمایز و جایگاه اجتماعی است که پول پرداخت می‫کند. مطلب را با یک جمله از کتاب بازاریابی مد به پایان می‌برم که گویای نکات بسیاری است:‬‬
«برای این که یک برند موفق شود، باید نیازها و آرزوهای نسلی را که در نقطه‌ی به خصوصی از زمان ایستاده است، برآورده کند. باید مربوط به زمان حال باشد، اما ارزشی ازلی داشته باشد و به گونه ‫ای این حس را به وجود آورد که گویی همیشه ماندگار و برجسته است»‬
و این حاصل نمی شود مگر با خلق یک هویت برند ماندگار.
بله، تا وقتی که برندهای مد در ایران در جستجوی این هویت ماندگار نیستند، نمی‫توان امیدی به ظهور برندهای موفق مد در کشورمان داشته باشیم.‬

سایر مقالات مرتبط با مدیریت برند:

هویت برند: مدلهای ساخت هویت برند

شخصیت برند: مدل های خلق و ارزیابی

اندر حکایت وفاداری به برند

دیدگاهتان را بنویسید

بیست + 15 =